Bio / Statement
Jorge Espinosa M.
(EN) J.E.M. is a Los Angeles based artist, musician, educator and designer. He has carried out solo exhibitions in Ecuador and has also participated in collective art shows in Ecuador, USA, Argentina, Colombia, Paraguay and Peru. Alongside his visual and audio artwork, he composes soundtracks for dance pieces, drama plays and frequently participates in rock and experimental musical projects.
(ESP) J.E.M. es un artista, músico, educador y diseñador gráfico radicado en Los Ángeles, California. Ha realizado exhibiciones individuales en Ecuador y ha participado en varias exposiciones colectivas en Ecuador, Estados Unidos, Argentina, Colombia, Paraguay y Perú. Paralelamente a su trabajo audiovisual compone bandas sonoras para obras de danza contemporánea y participa frecuentemente en proyectos de rock y música experimental.
(EN) I am interested in creating sonic and visual scenarios where I can explore ideas of power, and the context where such dynamics happens. This is an opportunity for me to reflect on who I am, and where I stand regarding certain topics. Even though I try to use accurate historical facts as a source, I am also interested on the fictional side of history. I’m not pretending to document a conflict, but to model a scenario with found elements where I can create a new one. That is why my work is equally informed by radio soap operas and news reports. I navigate in between music exploration, the recreation of personal and collective memories through soundscapes and visual scenarios.
Some of my work is very specific to certain places or audiences since it draws from particular codes and references. I don’t think that all my pieces function the same everywhere, it’s interesting to see how they change depending on who’s the audience and where they are presented.
(ESP) Me interesa crear escenarios sonoros y visuales en los que pueda explorar ideas de poder y el contexto en el que se produce esa dinámica. Es una oportunidad para reflexionar sobre quién soy y cuál es mi posición respecto a ciertos temas. Aunque intento utilizar hechos históricos precisos como fuente, también me interesa el lado ficticio de la historia. No pretendo documentar un conflicto, sino modelar un escenario con elementos encontrados que me permitan crear uno nuevo. Por eso mi trabajo se nutre por igual de radionovelas e informativos. Navego entre la exploración musical, la recreación de recuerdos personales y colectivos a través de paisajes sonoros y escenarios visuales.
Algunas de mis obras son muy específicas a determinados lugares o públicos, ya que se basan en códigos y referencias particulares. No creo que todas mis piezas funcionen de igual manera en todas partes. Es interesante ver cómo cambian según quién sea el público y dónde se presenten.